Copyrights @ Journal 2014 - Designed By Templateism - SEO Plugin by MyBloggerLab

Η έκφραση "Τύπος και υπογραμμός"

Share

The Face of Another (film)Image via Wikipedia

Η έκφραση "τύπος και υπογραμμός" αναφέρεται στη διαδικασία κατά την οποία ο δάσκαλος έγραφε κάποιες λέξεις ή κάτι παρόμοιο σε μια πλάκα με κερί. Ο μαθητής έπρεπε να αντιγράψει ακριβώς από κάτω από το δάσκαλο τις ίδιες ακριβώς λέξεις με όσο μεγαλύτερη ακρίβεια ήταν δυνατόν. Οι λέξεις που έγραφε ο δάσκαλος λεγόταν "τύπος" και το αποτέλεσμα του μαθητή "υπογραμμός".

Αυτός ο τύπος μάθησης μέσω της αντιγραφής και των προτύπων περιγράφει σήμερα τον συνεπή με τα καθήκοντά του άνθρωπο, αυτόν που έχει υποδειγματική συμπεριφορά και ίσως αποτελεί και ο ίδιος πρότυπο προς μίμηση.

Αυτός ο τρόπος διδασκαλίας μέσω προτύπων και αντιγραφής συνεχίζει και σήμερα στην εκπαίδευσή μας μέσω της παπαγαλίας. Το νόημα της παπαγαλίας είναι να μάθει έμμεσα το άτομο να ακολουθεί τα πρότυπα που του δίνονται κατά την παραδοσιακή έννοια του "τύπος και υπογραμμός" στην πλάκα με το κερί. Μόνο που εδώ μιλάμε για την αποστήθιση και όχι για πιστή αντιγραφή του γραφικού χαρακτήρα. Το νόημα όμως δεν αλλάζει.

Και όπως περνάμε από την πιστή αντιγραφή στην πιστή αποστήθιση έτσι περνάμε στη συνέχεια και στην παύση της σκέψης μας. Σε αυτή την περίπτωση ο "παπαγάλος" που είναι "τύπος και υπογραμμός" έμμεσα ή άμεσα, δεν χρειάζεται να σκέφτεται ιδιαίτερα. Τα κοινωνικά πρότυπα είναι αυτά που θα του πουν πότε θα παντρευτεί, τι δουλειά θα κάνει, σε ποιους θα πρέπει να δίνει τα πιο πλατιά χαμόγελα, τι επιτρέπεται να λέει και τι όχι, με ποιους θα συναναστρέφεται, ποια ιδεολογία θα τον χαρακτηρίζει. Η ατομικότητα έτσι αποτελεί μια κοινωνική αποστολή, το άτομο γίνεται φορέας και απόλυτος εκφραστής ενός συνολικού μηχανισμού επιβολής. Η σκέψη σε αυτές τις περιπτώσεις είναι αποκλίνουσα συμπεριφορά από τη φύση της.

Αυτά τα άτομα δεν σκέφτονται τι πρέπει να κάνουν κάθε φορά. Η κοινωνία προσδιορίζει τι πρέπει να κάνουν και πώς να συμπεριφερθούν.

Συνεπώς, όταν λέμε την έκφραση "τύπος και υπογραμμός" θα πρέπει να σκεφτόμαστε και την ουσία της μεθόδου της εκμάθησης μέσω προτύπων. Παράλληλα όμως, όταν μιλάμε για τον συνεπή υπάλληλο ή εργαζόμενο ο οποίος είναι "τύπος και υπογραμμός" θα πρέπει να υποψιαζόμαστε ότι αυτός δεν είναι συμβατός με το ιδανικό της καινοτομίας ή της μεγάλης ανακάλυψης.

Ο τύπος των μεγάλων ανακαλύψεων δεν νομίζω ότι είναι "τύπος και υπογραμμός", αφού για να ανακαλύψει κάτι σημαντικό ένας άνθρωπος δεν πρέπει να ακολουθεί πρότυπα αλλά αντίθετα να αμφισβητεί πρότυπα έχοντας μια συνολική στάση ριζικής και συνεχούς αμφισβήτησης απέναντι στις καθιερωμένες αντιλήψεις, σκέψεις, απόψεις, στάσεις, συμπεριφορές.

Η κοινωνία όμως για να προστατευθεί από μικρές και ενοχλητικές αλλαγές κατεύθυνσης έχει αναπτύξει έναν ισχυρό κατασταλτικό μηχανισμό απέναντι σε κάθε κοινωνική απόκλιση. Έτσι, προωθεί τον άνθρωπο που είναι "τύπος και υπογραμμός", αυτόν δηλαδή που σπάνια θα κάνει κάτι ιδιαίτερα πρωτότυπο αλλά ο οποίος αναπαράγει την κοινωνική κουλτούρα και ιδεολογία όπως το κύτταρο τον εαυτό του. Ακόμη και λαμπροί άνθρωποι κατασυκοφαντούνται ή πολεμιούνται ακόμη και για ψύλλου πήδημα ή φαινομενικά και εντελώς αναίτια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο I. Συκουτρής αλλά και τόσες άλλες χιλιάδες ανώνυμοι που θα κυκλοφορούν πάντοτε άγνωστοι ανάμεσά μας, συχνά κοινωνικά αποκλεισμένοι...

GREEK RIDER